AMPRNet 2025-02-12
Policydokument för hantering av AMPRid
- Översikt
I AMPRid-databasen lagras användarinformation som kan användas av tjänster inom AMPRNet för autentisering av användare, exempelvis vid uppkoppling mot amproam-accesspunkter eller vid enkel inloggning (sso) till anslutna tjänster.
- Instruktioner som ska användas
- Tilldelning av behörigheter via AMPRid databas
Användare kan tilldelas behörigheter genom att kopplas till roller och
grupper i AMPRid databas. Användarens grupper och roller ger tillgång
till behörigheter i AMPRNet-tjänster. Vid inloggning får användaren
tillgång till dessa behörigheter genom att information om användarens
grupper och roller som lagras i AMPRid databas kombineras med
konfiguration i respektive system.
- Inläggning av användare i AMPRid databas Inläggning
eller borttagning av ny användare i databasen görs av en
administratör med tillräckling behörighet. I samband med
inläggningen ska, innan behörigheter tilldelas, en
identitetskontroll göras enligt särskild instruktion. Den nya
användaren ska därefter godkännas av en annan administratör än den
som lade in den nya användaren. Både inläggning och godkännande
kan ske på distans. En administratörs behörigheter att lägga in
respektive godkänna nya användare i AMPRid-databasen utfärdas av
styrelsen.
Följande fält skall ingå för varje användare i databasen:
- Unikt användarnamn per region på epostformat
namn@region.amprnet.se personnummer/samordningsnummer,
förnamn, efternamn, inläggningsdatum
- Verifierad primär kontaktkanal (mobilnummer och/eller
epostadress)
- Roller och grupptillhörigheter utöver region kan
tillkomma
Därutöver kan ingå information som användaren är villig att uppge om
- Behörighetsbevis av olika slag, i samband med
identitetskontroll, tex amatörradiocertifikat
(HAREC/Insteg), FRO-nummer/behörigheter tillståndsbevis
för marin/flyg/jaktradio, mastklättring, körkort, etc.
- Andra kontaktkanaler som inte kräver
identitetskontroll, tex adresser, epostadresser,
webbplatser, AMPRnet-SIP-nummer, mobiltelefonnummer
- Dokumentation av ändringar i AMPRid-databasen
Dokumentation av alla förändringar av personposter, roll- och
grupptillhörighet samt behörigheter i AMPRid utförs som loggposter
som åtminstone innehåller följande information:
- Tidsstämpel
- Anledningen till ändringen (Ny användare, ändrade uppgifter)
- Typ av identitetskontroll (om någon)
- Vilken identitetshandling som uppvisats
- Hur identitetshandlingens äkthet har verifierats
- Vem/vilka som utfört vad vid förändringen
Dokumentation sparas i databasfälten samt i loggposter för
införandet av användare.
- Avstängning av användare från specifika AMPRid behörigheter
Avstängning av en användare kan beslutas av en administratör om
otillbörlig användning av tjänsten misstänks. Administratören ska
därefter dokumentera orsaken till beslutet och meddela beslutet till
av styrelsen utsedd tillsynsperson, så att ärendet kan utredas
vidare. Tillsynspersonen beslutar huruvida användaren ska underrättas
om åtgärden och orsaken till detta.
Eftersom orsaken till det misstänkta missbruket kan vara ett
tekniskt fel eller ett intrång, som användaren inte haft möjlighet att
förhindra, skall utredningen ske på ett sätt som respekterar
användarens rimliga förväntan på hantering av personlig integritet
samt hänsyn till systemets och föreningens säkerhet.
Om incidenten anses allvarlig, avgör tillsynspersonen vilka
tjänster som ska meddelas om incidenten samt är ansvarig för att
rekommendera åtgärder.
Återaktivering av en avstängd användare ska göras av en
administratör när orsaken till avstängningen åtgärdats eller
klarlagts, såvida användaren inte är borttagen (se punkt 7).
- Borttagning av användare från AMPRid databas
Användare tas bort från databasen i följande fall:
- På användarens egen begäran efter att användaren identifierats.
- Efter dokumenterat missbruk av behörigheter.
I det fall att missbruk av behörigheter föreligger kan styrelsens
tillsynsperson besluta om att låta användaren behålla sin identitet
förutsatt att missbruket varit av ringa art eller om missbruket skett
av misstag.
En borttagning skall alltid ske genom att en avstängning enligt
punkt 6 först genomförs. Denna ligger vilande i 14 dagar i avvaktan på
eventuell överklagan innan radering sker. Borttagning kan överklagas
till styrelsen som då snarast ska ta ställning till överklagandet.
|