AMPRNet Sverige 2024-12-07
Arbetsordning för föreningen AMPRNet Sverige
- Inledning
Arbetsordningen utgår från och kompletterar föreningens stadgar.
Styrelsens ordföranden har hittills fungerat både som
styrelseordförande och verksamhetsledare. För att förbereda för en
eventuell framtida tillväxt av verksamheten föreslås att styrelsen
diskuterar en möjlig uppdelning som skiljer mellan styrelsens
övergripande mer policyinriktade ansvar och ledningen av det
dagliga arbetet genom att införa rollen verksamhetsledare.
I arbetsordningen regleras föreningens organisation, verksamhetsområden,
arbetsfördelningen mellan styrelsen och verksamhetsledaren, en
delegationsordning, handläggning av löpande ärenden och formerna i
övrigt för verksamheten.
- Organisation
- Styrelse
Styrelsen består enligt stadgarna av en ordförande och en vice
ordförande, som båda väljs på ett år, en sekreterare, en kassör,
en ledamot och två suppleanter som samtliga väljs på två år, och
en observatör som utses av Sunet.
- Verksamhetsledare
Verksamhetsledarrollen är att ansvara för det dagliga
arbetet. Tills annat beslutas innehas den rollen av
styrelseordföranden.
- Regionala koordinatorer
De regionala koordinatorerna ansvarar för det dagliga arbetet
inom respektive region. Regionala koordinatorer föreslås genom
val av regionens medlemmar och utses av styrelsen med en
mandattid på två år.
- Ledningsgrupp
Ledningsgruppen består av verksamhetsledaren och de regionala
koordinatorerna. Ledningsgruppens främsta uppgifter är att
samarbeta för att stödja utvecklingen av AMPRNet i samtliga
regioner och vid behov bidra till problemlösning.
- Nationella Verksamhetsområden
- Säkerhet, Incidentberedskap och Abuse
- Nationell medlemshantering
- Externa relationer och avtal (tex ARDC, MSB, FRO, PTS, SSA, Sunet)
- Information
- Utbildning
- Nationell infrastruktur med redundans
- AMPRid/SWAMID, SAML/SSO, AMPRoam/eduroam infrastruktur
- VM-servrar (Nunoc, DCO/Kalix, Umeå, Sthlm/TM)
- Mail, DNS, IPAM, gitlab
- Videokonferens/jitsi, ip-telefoni
- TMS
- Regionala Verksamhetsområden
Den regionala organisationen kan variera mellan regionerna
beroende på skillnader i regionala förutsättningar och
verksamhetens omfattning. Följande aspekter bör på något sätt
beaktas:
- Säkerhet, Incidentberedskap och Abuse
- Regional medlemshantering
- Externa relationer med regionala parter
- Externa relationer och avtal med regionala och lokala parter
- Regional nätadministration (adressförvaltning, DNS, Routing)
- Regionala noder och länkadministration (fiber, 5GHz NPR70/23, PR)
- AMPRoam/eduroam accesspunkter
- Tjänster, serverinfrastruktur och repeateranslutningar
- Reservkraftlösningar
- Internrevision
Internrevisorer kan utses av styrelsen om problem som kräver
särskild kompetens att utreda uppstår i någon del av
verksamheten. Internrevisorer utses av och rapporterar till
styrelsen och berör inte den revision som ska utföras av den
revisor som utses av årsmötet.
- Intern styrning och kontroll
- Strategisk plan
Den strategiska planen ska utgå från och konkretisera
stadgarnas
syftesparagraf för en viss tidsperiod. Den strategiska planen
kan ha regionala variationer.
- Verksamhetsplan och budget
En årlig verksamhetsplan och budget ska föreslås av styrelsen och
fastställas av årsmötet.
- Säkerhetsplaner
- Intern säkerhetsskyddsinstruktion
- Säkerhetsskyddsplan för samarbete med externa parter
- Policydokument för hantering av AmprID
- Instruktion för identitetskontroll
- Arbetsfördelning mellan styrelse och verksamhetsledare samt delegering av beslutanderätt
- Styrelsens beslut
- Styrelsen ska besluta om
- Styrelsens arbete för det kommande året,
- Budgetunderlag och årsredovisning
- Styrelsens bedömning av om den interna styrningen och kontrollen är betryggande
- Strategisk plan, verksamhetsplan och budget
- Regelverk och allmänna råd
- andra ärenden som har en principiell karaktär eller större betydelse.
- Brådskande beslut
- Brådskande beslut som nörmalt åligger styrelsen men inte kan
invänta ett styrelsebeslut kan tas av verksamhetsledaren och
redovisas och motiveras vid nästa styrelsemöte.
- Verksamhetsledarens beslut
- Andra ärenden än de som ska avgöras av styrelsen eller dess
ordförande ska avgöras av verksamhetsledaren.
- Delegationer
- Verksamhetsledaren får genom delegation besluta att en annan
medarbetare får ta vissa beslut.
Delegationer ska vara tydliga vad gäller typen av beslut och klargöra både rättigheter och skyldigheter.
Delegeringar ska
dokumenteras, följas upp och återtas om de missköts.
- Dokumenthantering och arkivering
- Mötesprotokoll och andra handlingar som dokumenterar
föreningens verksamhet ska diarieföras med datum och eventuellt
löpnummer och arkiveras på föreningens webbplats.
Det åligger den som emottar eller upprättar sådana
handlingar att ombesörja diarieföring och arkivering.
- Projektverksamhet
Projekt under styrelsens kontroll ska ha en projektägare med ansvar för att av styrelsen godkända projektmål nås och en projektledare som leder genomförandet av projektet. Projektägaren rapporterar till styrelsen. Projektledaren rapporterar till projektägaren.
- Förteckning över dokument som ingår i arbetsordningens dokumentsamling
- Medlemskap
- Hur blir man medlem
- Hantering av information om medlemmar
- Regelverk för medlemmars adressanvändning
- Tunnlingsregler
-
- Säkerhetsinfrastruktur
- Andra dokument
- Externa dokument av betydelse för verksamheten
- SWAMID
- eduroam
|