AMPRNet Sverige 2024-12-07

Arbetsordning för föreningen AMPRNet Sverige

  1. Inledning
  2. Arbetsordningen utgår från och kompletterar föreningens stadgar.

    Styrelsens ordföranden har hittills fungerat både som styrelseordförande och verksamhetsledare. För att förbereda för en eventuell framtida tillväxt av verksamheten föreslås att styrelsen diskuterar en möjlig uppdelning som skiljer mellan styrelsens övergripande mer policyinriktade ansvar och ledningen av det dagliga arbetet genom att införa rollen verksamhetsledare.

    I arbetsordningen regleras föreningens organisation, verksamhetsområden, arbetsfördelningen mellan styrelsen och verksamhetsledaren, en delegationsordning, handläggning av löpande ärenden och formerna i övrigt för verksamheten.

  3. Organisation
    1. Styrelse
    2. Styrelsen består enligt stadgarna av en ordförande och en vice ordförande, som båda väljs på ett år, en sekreterare, en kassör, en ledamot och två suppleanter som samtliga väljs på två år, och en observatör som utses av Sunet.

    3. Verksamhetsledare
    4. Verksamhetsledarrollen är att ansvara för det dagliga arbetet. Tills annat beslutas innehas den rollen av styrelseordföranden.

    5. Regionala koordinatorer
    6. De regionala koordinatorerna ansvarar för det dagliga arbetet inom respektive region. Regionala koordinatorer föreslås genom val av regionens medlemmar och utses av styrelsen med en mandattid på två år.

    7. Ledningsgrupp
    8. Ledningsgruppen består av verksamhetsledaren och de regionala koordinatorerna. Ledningsgruppens främsta uppgifter är att samarbeta för att stödja utvecklingen av AMPRNet i samtliga regioner och vid behov bidra till problemlösning.

    9. Nationella Verksamhetsområden
      1. Säkerhet, Incidentberedskap och Abuse
      2. Nationell medlemshantering
      3. Externa relationer och avtal (tex ARDC, MSB, FRO, PTS, SSA, Sunet)
      4. Information
      5. Utbildning
      6. Nationell infrastruktur med redundans
        1. AMPRid/SWAMID, SAML/SSO, AMPRoam/eduroam infrastruktur
        2. VM-servrar (Nunoc, DCO/Kalix, Umeå, Sthlm/TM)
        3. Mail, DNS, IPAM, gitlab
        4. Videokonferens/jitsi, ip-telefoni
        5. TMS

    10. Regionala Verksamhetsområden
    11. Den regionala organisationen kan variera mellan regionerna beroende på skillnader i regionala förutsättningar och verksamhetens omfattning. Följande aspekter bör på något sätt beaktas:
      1. Säkerhet, Incidentberedskap och Abuse
      2. Regional medlemshantering
      3. Externa relationer med regionala parter
      4. Externa relationer och avtal med regionala och lokala parter
      5. Regional nätadministration (adressförvaltning, DNS, Routing)
      6. Regionala noder och länkadministration (fiber, 5GHz NPR70/23, PR)
      7. AMPRoam/eduroam accesspunkter
      8. Tjänster, serverinfrastruktur och repeateranslutningar
      9. Reservkraftlösningar

    12. Internrevision
    13. Internrevisorer kan utses av styrelsen om problem som kräver särskild kompetens att utreda uppstår i någon del av verksamheten. Internrevisorer utses av och rapporterar till styrelsen och berör inte den revision som ska utföras av den revisor som utses av årsmötet.

  4. Intern styrning och kontroll
    1. Strategisk plan Den strategiska planen ska utgå från och konkretisera stadgarnas syftesparagraf för en viss tidsperiod. Den strategiska planen kan ha regionala variationer.
    2. Verksamhetsplan och budget En årlig verksamhetsplan och budget ska föreslås av styrelsen och fastställas av årsmötet.
    3. Säkerhetsplaner
      1. Intern säkerhetsskyddsinstruktion
      2. Säkerhetsskyddsplan för samarbete med externa parter
      3. Policydokument för hantering av AmprID
      4. Instruktion för identitetskontroll

  5. Arbetsfördelning mellan styrelse och verksamhetsledare samt delegering av beslutanderätt
    1. Styrelsens beslut
      1. Styrelsen ska besluta om
        1. Styrelsens arbete för det kommande året,
        2. Budgetunderlag och årsredovisning
        3. Styrelsens bedömning av om den interna styrningen och kontrollen är betryggande
        4. Strategisk plan, verksamhetsplan och budget
        5. Regelverk och allmänna råd
        6. andra ärenden som har en principiell karaktär eller större betydelse.
    2. Brådskande beslut
      1. Brådskande beslut som nörmalt åligger styrelsen men inte kan invänta ett styrelsebeslut kan tas av verksamhetsledaren och redovisas och motiveras vid nästa styrelsemöte.
    3. Verksamhetsledarens beslut
      1. Andra ärenden än de som ska avgöras av styrelsen eller dess ordförande ska avgöras av verksamhetsledaren.
    4. Delegationer
      1. Verksamhetsledaren får genom delegation besluta att en annan medarbetare får ta vissa beslut.
        Delegationer ska vara tydliga vad gäller typen av beslut och klargöra både rättigheter och skyldigheter.
        Delegeringar ska dokumenteras, följas upp och återtas om de missköts.

  6. Dokumenthantering och arkivering
    1. Mötesprotokoll och andra handlingar som dokumenterar föreningens verksamhet ska diarieföras med datum och eventuellt löpnummer och arkiveras på föreningens webbplats.

      Det åligger den som emottar eller upprättar sådana handlingar att ombesörja diarieföring och arkivering.

  7. Projektverksamhet
    1. Projekt under styrelsens kontroll ska ha en projektägare med ansvar för att av styrelsen godkända projektmål nås och en projektledare som leder genomförandet av projektet. Projektägaren rapporterar till styrelsen. Projektledaren rapporterar till projektägaren.

  8. Förteckning över dokument som ingår i arbetsordningens dokumentsamling
    1. Medlemskap
      1. Hur blir man medlem
      2. Hantering av information om medlemmar
      3. Regelverk för medlemmars adressanvändning
      4. Tunnlingsregler
    2. Säkerhetsinfrastruktur
    3. Andra dokument

  9. Externa dokument av betydelse för verksamheten
    1. SWAMID
    2. eduroam